På sessionen kan du høre
oplæg fra og debattere med:
- Afdelingschef Torben
Kudsk, FDM
- Direktør Klaus Bondam,
Cykelisforbundet
- Branchechef Lærke Flader,
Dansk Elbil Alliance
Transport af mennesker og gods
er ansvarlig for op imod 1/3 af det samlede CO2-udslip, og det betyder, at både
de professionelle transportører og den enkeltes adfærd har stor betydning for
om de ambitiøse klimamål kan nås. På den nationale politiske dagsorden er
el-bilerne i fokus, men realiteten er, at vi både som pendlere og i fritiden
kan og skal bruge en bred vifte af transportformer, hvis klimamålene skal nås.
Det handler om den samlede mobilitet og om at gøre skiftet mellem forskellige
transportformer attraktivt og effektivt for den enkelte. Det handler om gang,
cykling, kollektiv trafik og biltransport. Det er ikke enten eller!
El- og hybridbiler er en
del af løsningen, men vi ser fortsat en stor stigning i antallet af diesel- og
benzindrevne biler, mens andelen af el- og hybridbiler fortsat kun udgør en
meget beskeden del af bilparken. Samlet set – uanset drivmiddel – så stiger
antallet af personbiler og det skaber trængsel. I Norge, hvor der sælges
væsentligt flere elbiler, er der stort fokus på infrastrukturen, der skal gøre
det nemt og attraktivt at være bilejer, fx parkering og opladningskapacitet.
Men det er ikke uden udfordringer i Norge.
Er fokus på gang, cykling
og kollektiv trafik, så handler det bl.a. om det skal være attraktivt af
benytte og skifte mellem disse transportformer og bilen; og vælge bilen fra,
når det giver mening. Gåturen og cykelturen skal være spændende og sikker, så
det er helt afgørende at vi tænker mobilitet og byudvikling sammen.
Med dette afsæt tager vi på
denne session fat på disse to hovedspørgsmål:
1) Hvordan sikrer vi, at
danskerne, når de pendler til arbejde eller skal transportere sig i fritiden,
vælger den mest klimavenlige transport ?
2) Bilerne er kommet for at
blive, så hvordan får vi skabt bedre incitamenter til, at danskerne vælger
”klimavenlige biler”? Kan afgiftsstrukturen lægges fast og bruges mere aktivt,
så der skabes ro og investeringssikkerhed omkring bilvalget?
Debatten styres af
journalist Søren Carlsen
|