PROGRAMINDLÆGUDSTILLINGHVEM ER VI?
  Søg
Grøn omstilling på vej:
DANMARK ER DET IDEELLE ELBILS-LAND

Et lille land med høj befolkningstæthed egner sig perfekt til elbiler. De fleste danskere vil med de nye vidtrækkende modeller kunne lade hjemme. Høj pris og begrænset udbud er de barrierer, der forhindrer grøn omstilling, mener Torben Kudsk, FDM.

Af Mette Bender
Foto FDM

”Man skal være rig for at kunne skære sit CO2-udslip ned med Tesla. Både som person og som nation.”

Det siger Torben Kudsk, afdelingschef i Forenede Danske Motorejere. Med et såkaldt glimt i øjet. Han anerkender, at udfasning af diesel- og benzindrevne biler er en absolut nødvendighed. Ved Vejforum 2019 stiller han op til debat i sessionen om CO2-neutral transport.

”Vi skal i gang, og forbrugerne vil gerne. Personbiler står for 20 procent af den samlede danske CO2-udledning. Danmark har bare ikke som den norske stat et tocifret milliardbeløb at investere årligt i omstillingen, og derfor er vi nødt til at tilrettelægge omhyggeligt. FDM anbefaler en naturlig indfasning af elbiler og opladningshybrider i takt med, at producenterne kan levere.”

Høj pris og lille udbud
Mange danskere har desværre endnu ikke råd til elbiler. Selvom modeller i mikrobilklassen næste år vil kunne købes fra omkring 150.000 kr., er de stadig noget dyrere end de benzin- og dieselbiler, de skal afløse.

”Det er vigtigt at huske, at købsprisen ikke er alt. Vigtigst er de totale omkostninger i bilens levetid, og her ser regnestykker bedre ud. Det hjælper bare ikke, hvis man ikke kan låne de ekstra penge til købet,” mener Torben Kudsk.

I øjeblikket er registreringsafgiften lavere, men reduktionen udfases over de næste år, hvis ikke der politisk gribes ind.

”Det store spørgsmål er, om der er politisk vilje til som i Norge at acceptere, at bilerne i en årrække indbringer statskassen et mindre afgiftsprovenu,” siger Torben Kudsk.

Bilkommissionen arbejder på en strategi for grøn omstilling. En rapport er formodentlig klar i foråret og forventes at indeholde forslag til en bilbeskatningsmodel. FDM har sammen med Dansk Industri og De danske Bilimportører udarbejdet et forslag til et nyt skattesystem for lavemissionsbilerne, som de håber, at kommissionen vil skele til.

”Vi er ved at regne modellen igennem. Ideen er at gå væk fra en værdibaseret registreringsafgift og indføre en løbende årsafgift baseret på bilens energieffektivitet og vægt. Denne afgift vil kunne øges i takt med, at de nye generationer af elbiler bliver billigere fra fabrikken.”

Det endnu begrænsede udbud er endnu en barriere. Mange danskere kører små biler, og de fleste elbiler er endnu ret store.

”Der er en lille folkevogn på vej, men den er næsten dobbelt så dyr som sin benzinfætter. Det er svært at forklare danskerne, at de skal have 60-80.000 mere op af lommen,” påpeger Torben Kudsk.

Der findes desuden kun få elbiler med anhængertræk og strømstik til trailer eller cykelstativ. Elbilen findes endvidere endnu ikke som den rummelige stationcar, mange børnefamilier foretrækker.

Opladning en udfordring
Endnu en bekymring, der fylder, er opladningen. Men for dem, der bor i eget hus, er problemet ifølge Torben Kudsk ikke længere stort.

”De fleste vil kunne etablere egen ladeboks på matriklen for mellem 10 og 20.000 kroner. Rækkevidden på de nye modeller, er allerede 3-400 kilometer. Det er fint for langt de fleste danskere. Vi er det ideelle elbils-land, hvis det ikke var for vores tradition for et afgiftsprovenu til statskassen på over 50 milliarder årligt på biler.”

Danmark har dog et godt udgangspunkt, da vi er blandt de lande, der har bedst udbredning af ladestationer, vurderer Torben Kudsk. Clever og E.ON er lige nu de store udbydere, men nye spillere er på vej med løsninger til trafikerede strækninger.

”Vi skal være på forkant og følge med, når flere og flere går over til elbil. Vi skal kunne oplade i p-huse og på arbejdspladser. Og så skal vi finde løsninger til dem, der bor i rækkehus eller etageejendom. De er enten afhængige af, at boligselskabet vil investere i ladere, eller at resten af ejerforeningen er med på ideen.”

I Norge giver staten tilskud til at trække strøm ind på boligforeningers matrikler. Den mulighed bør vi se på herhjemme, mener Torben Kudsk, der til slut peger på problemet med dem, der har fået elbil for altid at kunne finde en parkeringsplads.

”En parkeringsplads med ladestader bør primært bruges til opladning og ikke parkering. Kun på den måde kan vi sikre, at det på sigt bliver let at finde opladning på offentlig vej.”

Oplev Torben Kudsk i en debat med Lærek Flader, Dansk Elbil Alliance og Klaus Bondam, Cyklistforbundet styret af Søren Carlsen, DR.

Session A05: CO2-neutral transport.

KONTAKT VEJFORUM
Sekretariatet
Organisationen
Sæt kryds i kalenderen!
Følg Vejforum!
Login
Email:
Kodeord:
Glemt kodeord?
Opret profil
VEJFORUM  |  Guldalderen 12  |  2640 Hedehusene  |  Tlf.: 7217 0217  |  CVR: 86632012  |  EAN: 5790001900410  |  faktura@vej-eu.dk  |  info@vej-eu.dk