PROGRAMINDLÆGUDSTILLINGHVEM ER VI?
  Søg
You ain’t seen nothing yet:
KUNSTIG INTELLIGENS ER VOR TIDS DAMPMASKINE

Nikolaj Sonne åbner ballet ved Vejforum 2019 med en peptalk om kunstig intelligens. Vi har kun set begyndelsen af teknologiens anvendelsesmulig-heder, mener han. Begrænsningen ligger i sikkerhed og lovgivning.

Af Mette Bender

”Kunstig intelligens er for selvkørende biler og droner, hvad dampmaskinen var for damptoget. Vi har langt fra set alt det, opfindelsen kan bruges til. Ligesom vi heller ikke i 1990 kunne forudsige alle de muligheder, internettet ville give os, ved vi endnu ikke, hvad kunstig intelligens vil gøre os i stand til.”

Det siger DR-journalist gennem mange år, Nikolaj Sonne. Han skyder i december Vejforum 2019 i gang med en peptalk om kunstig intelligens og fremtidens intelligente transport. Nikolaj Sonne er især kendt som studievært på gadgetprogrammet So ein Ding og vil gerne afmystificere den teknologi, der gør det muligt at styre biler og droner i trafik og luftrum.

”Kunstig intelligens sætter computere i stand til at agere i en rodet og analog virkelighed. Computeren kan selv kun fortolke tryk på taster, mus eller skærm. Med kunstig intelligens kan den for eksempel identificere objekter som lyskurver, fodgængere eller lygtepæle.”

En rød badebold
Men hvem er det så egentlig, der lærer robotten at køre bil?

”Det er overraskende nok os alle sammen. Når vi på nettet bliver bedt om at verificere, at vi ikke er en robot, klikker vi på alle de billeder ud af ni, som vi for eksempel ser dele af en bil på. Vores hjerner vurderer en række visuelle data, og de vurderinger, som flere tusinde mennesker er enige om, bruges til at fodre robottens hjerne,” fortæller Nikolaj Sonne.

Metoden blev opfundet som sikkerhed på internettet, men viste sig altså at have værdi i forhold til udvikling af kunstig intelligens. For hvis en selvkørende bil skal være sikker for mennesker at køre i, skal den vurdere rigtigt hver eneste gang.

”Tænk, hvis den stopper, hver gang den ser noget rødt? Ud fra tusindvis af data lærer den af skelne det røde lys fra for eksempel en rød badebold.”

For robotten kan ikke som mennesket tænke, kun sammenstille store datamængder i mønstre og konklusioner. Til gengæld bliver den aldrig træt og overser ikke stopsignaler på grund af udmattelse, påvirkning fra alkohol eller måske stress.

Købmandsvarer med drone
Nikolaj Sonne understreger, at grænsen for, hvordan kunstig intelligens kan anvendes, ligger i sikkerhed og lovgivning. Teknologien til for eksempel at bringe købmandsvarer ud med drone er uafviseligt til stede.

”Jeg har selv bygget droner og programmeret dem til at flyve bestemte ruter, men jeg kan ikke tage dem i brug. Teknologien er langt foran lovgivningen, og driftssikkerheden er ikke på plads, så det ville ikke være ansvarligt. Når jeg har skiftet hjul på en bil, ved jeg, at de sidder fast. En drone er simpelthen bare endnu ikke sikker nok,” siger Sonne.

Når det kommer til robotbiler, har flere firmaer meldt ud, at de teknologisk set er klar, men lovgivningen er heller ikke på det område på plads.

”Vi skal vide med hundrede procents sikkerhed, at bilerne ikke pludselig kører ud over en rabat eller ind i en familie, der står på et fortov. Tættere på er den brede indførelse af elbiler, som er så meget billigere og mere miljøvenlige end dem, der kører på fossile brændstoffer.”

Fortovsrobotterne kommer
Vindretningen går altså mod elbiler, og også brintbiler er så småt på vej til at blive en mulighed. Robotbilen må ifølge Nikolaj Sonne vente, og at tage en dronetaxa eller få en leverance fløjet ind med drone er mest ønsketænkning.

”Det er for dyrt og kompliceret og bliver nok aldrig hvermandseje. Hvordan skal dronen for eksempel kunne aflevere pakker til en beboer i en lejlighed? Til gengæld er man i blandt andet Ghana begyndt med droner at flyve vaccinationer ud til landsbyer, der er uden hospital og strøm.”

Udbringning med små fortovsrobotter er herhjemme langt tættere på virkeliggørelse.

”De falder ikke ned i knolden på nogen og findes allerede i USA. 5G-teknologien gør det muligt for sådan en minibil at ringe hjem til en helpdisk og få hjælp, så snart der opstår den mindste udfordring,” siger Nikolaj Sonne, der lover på Vejforum at løfte sløret for en ganske særlig fireårsdag.

Detaljer følger, men først til december.

KONTAKT VEJFORUM
Sekretariatet
Organisationen
Sæt kryds i kalenderen!
Følg Vejforum!
Login
Email:
Kodeord:
Glemt kodeord?
Opret profil
VEJFORUM  |  Guldalderen 12  |  2640 Hedehusene  |  Tlf.: 7217 0217  |  CVR: 86632012  |  EAN: 5790001900410  |  faktura@vej-eu.dk  |  info@vej-eu.dk